Začínáme s LUATakže , je třeba si začátkem uvědomit :
1. Na co script potřebujete ?
2. Umíte anglicky ? A pokud ano , jak moc dobře ?
3. Umíte číst ? Umíte myslet , pamatovat ?Toť vše. Všechny "body" jsou pro vaše +.
Pokud umíte anglicky , neváhejte a jděte na [url=wiki.mtasa.com]wikipedii mtasa[/url].
Pokud neumíte anglicky , budete muset čerpat z návodů zde, jelikož ve wikipedii toho moc česky napsáno nenajdete.První scriptTak a je to tu ! Vás první script.
Prvně si musíte uvědomit , v čem chcete pracovat , v čem vám to vyhovuje.
Můžete zkusit klasický poznámkový blok, nebo Notepad ++, nebo MTA Script Editor.
Já osobně používám Notepad ++. Nyní se tedy pusťme do psaní prvního funkčního scriptu :
Otevřete váš editor (Pozn. blok, Notepad++, nebo MTA Script Editor). Tak a máte nejtěžší krok za sebou . Nyní budete jen psát.
Do editoru napište(nebo odemně zkopírujte) tento kod :Code:
function prvniFunkce(hrac)
outputChatBox("* Ahoj ! Tady je muj prvni script co funguje !")
end
addCommandHandler("prikaz", prvniFunkce)
V dalším "pokračování" tutoriálů si řekneme co jaká věc/ slovo znamená, teď se zabýváme pouze úplnými základy.Zkopírovali jste, nebo opsali. Nyní Uložte soubor jako ... prvni_script.luaProč je zvýrazněno .lua ? Protože to je přípona souboru .lua .Dá se otevřít v jakémkoli textovém editoru.meta.xmlScript máte na ploše , např.. Nyní vytvořte složku , třeba muj_prvni_script.Do té složky přesunte váš soubor se scriptem.(prvni_script.lua)
Teď ale je třeba ještě něco , co zorganizuje jaký je typ toho scriptu , jaký je jeho název,autor, apod. K tomu slouží meta.xmlNapište do meta.xml následující kod(nebo zkopirujte):
Code:
<meta>
<info type="script" name="Muj prvni script" author="MujNick"></info>
<script src="prvni_script.lua"></script>
</meta>
Nyní máte zcela funkční script.Máte tedy složku muj_prvni_script, ve které je meta.xml a prvni_script.lua .
A je to ! Nyní stačí jen otestovat, zda funguje.
Map Editor nebo Local serverNyní přesuňte složku muj_prvni_script do složky : \MTA San Andreas 1.3(Nebo jakákoli jiná složka kde máte MTA)\server\mods\deathmatch\resources .
Tak. Teď máte script v serveru. Jakém ? Víte jak spustíte MTA jak máte Map Editor ? Tak to je server, tzv. místní server, ke kterému se nepřipojujete online , protože je na vašem pc.Máte dvě možnosti jak se k němu připojit / dostat :
1. Můžete použít map editor:
a) Zapněte MTA:SA, klikněte na Map Editor
b) A jste v místním serveru. Jste v Map Editoru !2. Spustíte local server podle svého:
... Tohle budeme probírat jindy , protože to je pro pokročilejší ...Jste v map editoru. Váš místní server(Map Editor) načetl tzv. "resources", v překladu zdroje. Co to jsou resources ? To jsou jako programy ve Windowsech. Neboli jinak řečeno , scripty. Váš script (dále jen resource) se jmenuje muj_prvni_script(název složky = název resource).Použijeme příkaz /start , který zapne váš resource.Napište /start muj_prvni_script .(Znak _ napíšete držením Shift a vlevo hned to vedle něho).
Tak.Teď máme zaplý váš script. Váš script vlastně při napsání příkazu /prikaz zobrazí do chatu zprávu Ahoj ! ...Zkuste to ! Napište /prikaz. A Ejhle . Funguje ? Tak jste práve "prostoupili" první zkoušku v začátku LUA Scriptingu.Shrnutí - "Poučky"- V LUA se používají anglická slova.Má anglickou wikipedii, proto je dobré umět anglicky
- Scripty se píší normálně v textových editorech, koncovka souboru se scriptem je .lua
- Scripty musí mít přiložený soubor meta.xml, který říká co je to, jaký má název , jaký je autor
- Ve scriptech se píše bez Diakritiky !
- Scripty lze otestovat pomocí Local serveru(Místního serveru), pokud nefunguje , použiji debugscript
- Resources znamenají Zdroje , v MTA to jsou scripty. Resources se zapínají pomocí příkazu /start , vypínají /stop.Pro úvod bych chtěl říct , že už umíme hodně základů , ale pořád ne všechny. Dokud se všechny nenaučíte , nemůžete začít scriptovat !
MapyMapa je také resource , ale odlišuje se od ostatních. Jistě každý ví co je to mapa, objekty , spawnpointy , apod.. Mapa je ale také soubor.map, ve kterém je zapsáno kde je jaký objekt, spawn, auto, a další.
Pamatujete na příklad s meta.xml v prvním návodu ? Bylo tam jistě jako něco <info type="script" .... Pro mapu potřebujete napsat map, nikolo mapa, nebo maps..Rozlišujeme celkem 3 typy Resources - Map,Script,GamemodeZnáme dvě , třetí je vlastně mapa a script dohromady.
V Meta.xml v případě že je to mapa , musí být vypsán soubor s mapou (.map)!Příklad :
Code:
<meta>
<info gamemodes="race" type="map" name="Název vaší mapy" author="Kdo ji vytvořil ?" version="1.0.0"></info>
<map src="Soubor_s_mapou.map" dimension="0"></map>
</meta>
Všimli jste si nové kolonky, gamemodes. To jsou gamemody , pro tento resource , mapu. Tzn. že tato mapa bude pro Race.
Také je tu novinka , a to <map src. Zde se píše soubor s mapou.