It is currently Sun 13. Jun 2021 11:26:55

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic  Post a reply   Page 1 of 1  [ 1 post ] 
Author Message

PostPosted: Sat 11. May 2013 0:46:04 
offline
'Monster Truck'
'Monster Truck'
User avatar

Joined: Sat 20. Oct 2012 11:22:39
Posts: 324
Začínáme s LUA


Takže , je třeba si začátkem uvědomit :
1. Na co script potřebujete ?
2. Umíte anglicky ? A pokud ano , jak moc dobře ?
3. Umíte číst ? Umíte myslet , pamatovat ?


Toť vše. Všechny "body" jsou pro vaše +.
Pokud umíte anglicky , neváhejte a jděte na [url=wiki.mtasa.com]wikipedii mtasa[/url].
Pokud neumíte anglicky , budete muset čerpat z návodů zde, jelikož ve wikipedii toho moc česky napsáno nenajdete.


První script


Tak a je to tu ! Vás první script.
Prvně si musíte uvědomit , v čem chcete pracovat , v čem vám to vyhovuje.
Můžete zkusit klasický poznámkový blok, nebo Notepad ++, nebo MTA Script Editor.
Já osobně používám Notepad ++. Nyní se tedy pusťme do psaní prvního funkčního scriptu :

Otevřete váš editor (Pozn. blok, Notepad++, nebo MTA Script Editor). Tak a máte nejtěžší krok za sebou :lol: . Nyní budete jen psát.
Do editoru napište(nebo odemně zkopírujte) tento kod :

Code:
function prvniFunkce(hrac)
outputChatBox("* Ahoj ! Tady je muj prvni script co funguje !")
end

addCommandHandler("prikaz", prvniFunkce)

V dalším "pokračování" tutoriálů si řekneme co jaká věc/ slovo znamená, teď se zabýváme pouze úplnými základy.

Zkopírovali jste, nebo opsali. Nyní Uložte soubor jako ... prvni_script.lua
Proč je zvýrazněno .lua ? Protože to je přípona souboru .lua .Dá se otevřít v jakémkoli textovém editoru.
meta.xml


Script máte na ploše , např.. Nyní vytvořte složku , třeba muj_prvni_script.Do té složky přesunte váš soubor se scriptem.(prvni_script.lua)
Teď ale je třeba ještě něco , co zorganizuje jaký je typ toho scriptu , jaký je jeho název,autor, apod. K tomu slouží
meta.xml
Napište do meta.xml následující kod(nebo zkopirujte):
Code:
<meta>
<info type="script" name="Muj prvni script" author="MujNick"></info>
<script src="prvni_script.lua"></script>
</meta>

Nyní máte zcela funkční script.Máte tedy složku muj_prvni_script, ve které je meta.xml a prvni_script.lua .
A je to ! Nyní stačí jen otestovat, zda funguje.
Map Editor nebo Local server

Nyní přesuňte složku muj_prvni_script do složky : \MTA San Andreas 1.3(Nebo jakákoli jiná složka kde máte MTA)\server\mods\deathmatch\resources .
Tak. Teď máte script v serveru. Jakém ? Víte jak spustíte MTA jak máte Map Editor ? Tak to je server, tzv. místní server, ke kterému se nepřipojujete online , protože je na vašem pc.Máte dvě možnosti jak se k němu připojit / dostat :
1. Můžete použít map editor:
a) Zapněte MTA:SA, klikněte na Map Editor
b) A jste v místním serveru. Jste v Map Editoru !

2. Spustíte local server podle svého:
... Tohle budeme probírat jindy , protože to je pro pokročilejší ...


Jste v map editoru. Váš místní server(Map Editor) načetl tzv. "resources", v překladu zdroje. Co to jsou resources ? To jsou jako programy ve Windowsech. Neboli jinak řečeno , scripty. Váš script (dále jen resource) se jmenuje muj_prvni_script(název složky = název resource).
Použijeme příkaz /start , který zapne váš resource.Napište /start muj_prvni_script .(Znak _ napíšete držením Shift a vlevo hned to vedle něho).
Tak.Teď máme zaplý váš script. Váš script vlastně při napsání příkazu /prikaz zobrazí do chatu zprávu Ahoj ! ...

Zkuste to ! Napište /prikaz. A Ejhle . Funguje ? Tak jste práve "prostoupili" první zkoušku v začátku LUA Scriptingu.
Shrnutí - "Poučky"

- V LUA se používají anglická slova.Má anglickou wikipedii, proto je dobré umět anglicky
- Scripty se píší normálně v textových editorech, koncovka souboru se scriptem je .lua
- Scripty musí mít přiložený soubor meta.xml, který říká co je to, jaký má název , jaký je autor
- Ve scriptech se píše bez Diakritiky !
- Scripty lze otestovat pomocí Local serveru(Místního serveru), pokud nefunguje , použiji debugscript
- Resources znamenají Zdroje , v MTA to jsou scripty. Resources se zapínají pomocí příkazu /start , vypínají /stop.


Pro úvod bych chtěl říct , že už umíme hodně základů , ale pořád ne všechny. Dokud se všechny nenaučíte , nemůžete začít scriptovat !
Mapy

Mapa je také resource , ale odlišuje se od ostatních. Jistě každý ví co je to mapa, objekty , spawnpointy , apod.. Mapa je ale také soubor.map, ve kterém je zapsáno kde je jaký objekt, spawn, auto, a další.
Pamatujete na příklad s meta.xml v prvním návodu ? Bylo tam jistě jako něco <info type="script" .... Pro mapu potřebujete napsat map, nikolo mapa, nebo maps..

Rozlišujeme celkem 3 typy Resources - Map,Script,Gamemode
Známe dvě , třetí je vlastně mapa a script dohromady.
V Meta.xml v případě že je to mapa , musí být vypsán soubor s mapou (.map)!


Příklad :
Code:
<meta>
    <info gamemodes="race" type="map" name="Název vaší mapy" author="Kdo ji vytvořil ?" version="1.0.0"></info>
    <map src="Soubor_s_mapou.map" dimension="0"></map>
</meta>


Všimli jste si nové kolonky, gamemodes. To jsou gamemody , pro tento resource , mapu. Tzn. že tato mapa bude pro Race.
Také je tu novinka , a to <map src. Zde se píše soubor s mapou.

___________________
O spoustě hráčů a lidí jsem si říkal že jsou kokoti, dementi apod.. Tento mně dost fascinoval a zaujal hned první místo !:
Jsi debil Ingnitione ! Je mi líto, ale zaujal jsi první pozici a to na pěkně dlouho


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Post a reply   Page 1 of 1  [ 1 post ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
TOPlist
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

©MSHost.cz